Skip to main content

Urutan dan Kesannya Pada Tubuh

Urutan pada tubuh sememangnya akan membuatkan tubuh terasa lebih nyaman, tenang dan santai. Perkara ini sudah lama diketahui. Selain itu menurut pakar perubatan urutan juga sangat elok untuk kesihatan diri. Berikut adalah beberapa kesan urutan terhadap kesiahatn diri yang telah dihasilakn dalam sebuah kajian;
1) Urutan pada punggung yang dilakukan selama 30 minit dalam tempoh lima hari berturut-turut dapat menurunkan tahap depresi dan kecemasan pada anak dan remaja yang mengadapa masalah kejiwaan.

2) Bagi pengidap cancer, urutan secara rutin akan menurunkan rasa sakit (lebih kurang 60%) dan kecemasan (24%).

3) Urutan juga dapat mengurangkan rasa cemas, depresi, rasa tidak percaya diri, serta kelainan hormon dan saraf pada penderita penyakit bulimia.

4) Urutan selama 45 minit, lima kali dalam seminggu, untuk jangka waktu satu bulan, pada pengidap penyakit AIDS atau HIV dapat meningkatkan kekebalan tubuh terhadap penyakit.

5) Urutan dapat merangsang otak untuk menghasilkan bahan kimia yang disebut endophin yang berfungsi mengurangkan rasa sakit secara semula jadi tanpa kesan sampingan.

6) Bagi wanita yang sudah menopaus, urutan selama 30 minit setiap minggu, dapat mengurangkan gangguan emosional, rasa pening dan penimbunan cairan. Selain itu juga kononnya urutan yang teratur seminggu dua kali dapat menghancurkan lemak dalam tubuh serta melancarkan me-t-a-bolisme.

Comments