Skip to main content

CARA BUANG VIRUS SHORTCUT






(Gambar Google Image)

       Assalamualaikum dan Salam sejahtera semua, Alhamdulillah dengan izin ALLAH saya masih berkesempatan lagi untuk update blog ni tidak lain tidak bukan hanya untuk berkongsi sedikit ilmu yang mana dianugerahkan olehNYA. Topik kali ini berkenaan dengan sejenis Virus yang sudah lama menular kepada pengguna Laptop @ Computer.

        Terkadang ianya hanya untuk menguji tahap kesabaran kita, saya terpanggil untuk menulis mengenai topik ini adalah kerana ramai di antara sahabat2 seperjuangan saya di IPTA mengalami masalah ini. Kebiasaannya kaum Muslimat, jadi dengan itu saya bersedia untuk berkongsi sedikit ilmu bagi menangani masalah ini.

Dalam sedar tak sedar, double click je kat Icon Pendrive kita, tiba-tiba kelihatan semua folder-folder yang kita saved selama ni dah bertukar menjadi icon yang berupa Shortcut. Apa lagi, risau bukan main kepalang lah,,, mana taknye, dalam folder tu lah ada assignment, ada kertas kerja itu ini, dan macam-macam lagi yang penting.

Nasihat saya, kepada sesiapa yang terkena jangkitan virus seperti ini, just relax, dont be panic, ambil jalan mudah dengan bertenang tanpa perlu stress. Kita kena yakin dan percaya dengan firman Allah dalam surah As syarh ayat 5 dan 6 yang bermaksud : "Maka sesungguhnya bersama kesulitan itu ada kesenangan" dan Allah tegaskan sekali lagi pada ayat berikutnya "Sesungguhnya bersama kesulitan itu ada kesenangan".

Sahabat-sahabat yang dirahmati Allah semua, daripada firman Allah yang disebutkan sebentar tadi, dapat kita rumuskan di sini bahawa setiap kesulitan pasti disertakan dengan kesenangan, bermakna tiap-tiap masalah pasti ada jalan penyelesaiannya. Cumanya yang membezakan adalah bagaimana cara seseorang individu itu menghadapi masalah yang dihadapinya. Samada dengan cara mudah, rumit, perlu berhadapan dengan pelbagai tekanan ataupun dengan cara lari daripada masalah.

Sahabat-sahabat sekalian, lari daripada masalah memang bukan cara yang terbaik, apabila kita menghadapi sesuatu masalah tu kita perlu memikirkan cara yang paling sesuai untuk menyelesaikannya.

Baik, apabila sahabat-sahabat berhadapan dengan masalah Virus Shortcut ini, kebiasaannya Virus ini akan menghilangkan sementara folder kita yang sedia ada dan menggantikan dengan folder shortcut, adakalanya folder asal tidak lagi kelihatan. Tidak kurang juga, virus shortcut ini menganggu sistem Windows seperti meningkatkan cpu usage, disable task manager, regedit dan sebagainya.

Ada yang terus ambil keputusan untuk format pendrive dengan harapan 100% bersih dari jangkitan virus. Boleh juga kalau mahu format, tapi banyak folder kita akan hilang dan sudah pasti ianya merugikan.

Mari saya kongsikan sedikit ilmu yang saya ada untuk membuang virus shortcut ini tanpa perlu format pendrive or external hardisk.



1. Gunakan Antivirus yang berkesan.

Saya cadangkan guna Microsoft Security Essential "MSE" (Link download) + Super Antispyware (Link Download) untuk perlindungan kepada sistem windows anda, kedua-dua perisian ini adalah percuma.



2. Buat selective scan/Custom scan.

(Anataramuka Microsoft Security Essential (MSE) yang saya cadangkan)

Selective scan bermaksud scan guna antivirus hanya pada drive yang infected ataupun scan running processes/memory. Ini bertujuan untuk menghapuskan proses virus yang sedang aktif dalam background, serta menghapuskan file2 virus dalam pendrive atau shortcut dengan lebih pantas.



3. Unhide hidden file.

Lepas selesai scanned gunakan MSE, patutnya folder2 yang dijangkiti virus shortcut itu akan terdelete, sekiranya ada lagi folder shortcut yang tertinggal, Ctrl+A then delete folder2 tersebut.

Pada hakikatnya, folder2 dalam pendrive anda bukannya musnah dan menjadi shortcut, tetapi virus tersebut telah membuat semua folders dalam pendrive anda menjadi superhidden. Shortcut2 tu sebagai taktik untuk mengelirukan mangsa supaya salah sangka folder2 mereka telah musnah dan mereka harus format pendrive untuk mengembalikannya kepada asal.


- Cara Manual :

Untuk memulihkan folder2 yang hidden disebabkan virus, 1st sekali buka Command Prompt, Tekan Start - Run - taip CMD then Enter. Akan muncul kotak hitam seperti di bawah..



kemudian taip { attrib -s -h -r f:/*.* /s /d }. Sebagaimana contoh dalam gambar di atas...

Huruf ( f ) dalam perkataan di atas berpandukan pada huruf pendrive anda. Sebagai contoh imej di bawah : sekiranya pendrive anda huruf ( I ), maka gantikan huruf ( f ) tadi dengan huruf ( I ). Kalau tak berapa faham, sila ulang baca arahan ini berulang kali supaya mendapat kefahaman yang sempurna. hehe...


Untuk memulihkan folder2 dalam drive C: juga dengan menggunakan Command Prompt (CMD), 
taip ( attrib c:*.* /d /s -h -r -s ).

Untuk memulihkan folder2 dalam drive D; juga manggunakan CMD taip 
( attrib d:*.* /d /s -h -r -s )

- Ingat: bila selesai taip apa jua arahan dalam CMD, tekan Enter.


- Cara mudah :

Gunakan software Hidden file Tool : Download Hidden File Tool. Kemudian run, dan ikut langkah berikut.
Ok, pada bahagian open path buka direktori pendrive atau external hard disk anda. Contohnya J:. Dan pada bahagian filter delete *.* dan biarkan kosong. Pada bahagian attributes click pada Hidden dan System. Kemudian tekan scan dan file2 anda yang hilang akan dijumpai, dan anda boleh lihat attribute bagi file2 yang hilang ini ialah HSA membawa maksud superhidden.

Superhidden file tidak boleh dilihat dengan mudah seperti anda show/hide hidden file dalam folder options.


Untuk restore file2 yang superhidden, tekan shift dan highlight semua file yang hendak direstore. Kemudian tekan change, dan tunggu sebentar file2 tersebut akan direstore kembali.
Cuba periksa pendrive atau external hardisk anda, kalau dah berjaya restore tahniah diucapkan.
4. Periksa kehadiran Malware / Spyware lain dalam komputer / Laptop anda.
Mungkin dalam komputer anda masih ada saki-baki malware lain yang tertinggal? Jadi menggunakan perisian seperti superantispyware anda boleh scan dan jika jumpa terus hapuskan malware tersebut.
5. Buat full scan antivirus +Antispyware
Jika anda ada masa baru buat full scan pada windows anda. Sebab saya tak nasihatkan anda buat full scan pada awal2 lagi sebab full scan biasanya mengambil masa sangat lama. Anda hanya perlu hapuskan file2 tertentu sahaja.
       Baiklah sahabat2 semua, I think that's all my sharing information about this topic. Saya yakin dan percaya bahawa ada juga antara pembaca2 yang tidak berapa faham cara2 di atas, tapi tak mengapa, kemampuan manusia tidak sama, yang mana boleh faham, Alhamdulillah, yang mana masih samar2 jangan risau bantuan pasti akan datang. 

Sekiranya ada yang mahu bertanyakan mengenai cara2 di atas bolehlah tulis di ruangan komen @ tulis di ruangan Guest Book / Shout Box di sebelah kanan Blog ini.

Apa yang penting, semuanya adalah dengan izin ALLAH S.W.T..

Selamat Mencuba...
 

 
Sumber dari : http://ledakanmaklumat.blogspot.com