Skip to main content

3 Langkah Mudah Untuk Lebih Ramping & Sihat

  1. Belajar tentukan bahagian makana yang betul mengikut keperluan pemakanan. Bahagian makanan yang betul adalah - daging = 3 oz; keju = 1 1/2 oz; nasi atau pasta = separuh cawan; roti = satu keping; makanan ringan = 1 oz. Bahagianmakanan mengikut pembahagiannya - satu bahagian untuk satu hidangan. 
  2. Tambah pengambilan buah-buahan dan sayur-sayuran dalam pemakanan harian. Buah-buahan dan sayur-sayuran adalah rendah kalori dan tinggi kandungan serat dan vitamin. Elak menambahkan sayur-sayuran berkanji seperti ubi dan jagung.
  3. Kurangkan atau hapuskan minuman berkalori. Kurangkan atau terus berhenti minum minuman soda. Jika minum 12 oz minuman pemanis soda = 150 kalori sehari = 55,000 kalori setahun = 15 pound. Kurangkan dua sudu gula kedalam kopi dan teh akan mengurangkan 100 kalori setiap hari. Gantikan gula dengan pemanis tanpa kalori. Kaedah ini tidak akan menyebabkan berat badan turun secara mendadak. Andaikan ia sebagai perubahan gaya hidup, bukan diet. Lama-kelamaan ini akan menjadi kebiasaan dan yang untungnya adalah anda.




Comments