Skip to main content

Olimpik Jepun 2 Olimpik Malaysia 0 | Malaysia BUKANLAH pasukan belasahan


 Ryohei Yamazaki menjaring GOL kedua Jepun di minit-76. Olympic Malaysia tewas 2-0

Walaupun tewas di tangan Jepun, Benteng pertahanan Malaysia mempamerkan aksi cemerlang, terutama kapten pasukan, Khairul Fahmi Che Mat untuk hanya memberi Juara Olympic Asian, Jepun kemenangan 2-0. Keputusan ini menunjukkan yang Pasukan Malaysia pasti BUKAN Pasukan belasahan.

Media Jepun anggap Malaysia sebagai pasukan yang senang untuk dimenangi apabila Media jangka Pasukan Jepun sekurang-kurang akan menewaskan Malaysia 4-0, tetapi walaupun Malaysia juga tewas, Malaysia buktikan kepada Media Jepun yang Malaysia bukan pasukan belasahan.

Pada Babak Pertama, Kelincahan dan kepantasan yang ditunjukkan pemain Samurai Biru itu memberi kelebihan untuk mereka melakukan asakan demi asakan, sekaligus memaksa Malaysia bermain secara bertahan. Tetapi, defending cemerlang Malaysia di musnahkan hasil kelekaan marking oleh pemain Terengganu, Zubir Azmi menyebabkan Keigo Higashi senang menjaring GOL pertama Jepun di minit-10.
Khairul Fahmi Che Mat pastinya menjadi nama yang disebut-sebut apabila kerap menggagalkan percubaan bertali arus Jepun. Paling menarik, pada saat-saat akhir permainan di separuh masa pertama, Khairul Fahmi berjaya menangkis percubaan penyerang Jepun dalam pertemuan satu lawan satu dengan pemain itu.

Pada Babak Kedua, Japan terus menyerang habisan kepada gawang Malaysia, tetapi senang dihampakan oleh Khairul Fahmi Che Mat dan juga defending yang agak bagus. Benteng pertahanan Malaysia akhirnya dibocor apabila passing yang cantik dari Jepun dan hasil, Ryohei Yamazaki  senang menjaring GOL kedua Jepun di minit-76.

Malaysia cuba membuat serangan untuk sekurangnya membolosi satu GOL, tetapi disebabkan passing yang begitu menghampakan oleh benteng tengah Malaysia, yang diketuai oleh Abdul Shukor Jusoh dan K. Gurusamy, Malaysia sekadar hanya mendapat membuat sekurang-kurang 4 percubaan sahaji, yang dibandingkan oleh Jepun yang membuat hampir-hampir 14 cubaan.

Perlawanan tamat 2-0 kepada Juara Olympic Asian, Jepun.
Pemain yang harus dipuji adalah Khairul Fahmi Che Mat apabila menyelamatkan Malaysia daripada menjadi pasukan belasahan. TAHNIAH KHAIRUL!!!

Malaysia akan bertemu pasukan Olympic Syria pada 23 November di tanah air sendiri, Stadium Nasional, Bukit Jalil dan akan bertemu Olympic Bahrain empat hari kemudian di Bukit Jalil.
Olympic Malaysia juga tahun lepas tewas 2-0 dari Jepun di 2010 Asian Games. Pada masa itu, Pasukan Olympic dibimbing oleh Datuk K. Rajagobal dan diketuai oleh Kapten, Mohd Safiq Rahim. Olympic Jepun menjulang sebagai juara Asian apabila menewaskan UAE 1-0.
Anak Buah Ong Kim Swee juga akan membawa tugas berat untuk mempertahankan Juara SEA Games pada November di Indonesia. Jika Malaysia berjaya memasuki Final, final akan dimainkan di Stadium Gelora Siriwijaya pada 21 November.

Line Up Malaysia : 1 Khairul Fahmi Bin Che Mat, 2 Mohammad Muslim Bin Ahmad, 3 Muhammad Zubir Bin Azmi, 4 Mohamed Fadhli Bin Mohd Shas, 8 Abdul Shukur Bin Jusoh (82 Mohd Irfan Bin Fazail’), 9 Thamil Arasu Ambumamee (69′ Syahrul Azwari Bin Ibrahim), 11 K. Gurusamy, 14 Izzaq Faris Bin Ramlan, 15 Mahalli Bin Jasuli, 16 Wan Zack Haikal Bin Wan Nor (44′  Wan Zaharulnizam Wan Zakaria ), 17 Mohamad Fandi Bin Othman








Comments