Skip to main content

Daftar Blog Di Enjin Carian

Bagi mereka yang sememangnya ingin serius dalam berblogging, pasti mengharapkan agar blog anda terindeks di enjin carian bukan. Jika kita mengharapkan sedemikian, kita harus melakukan 1 alternatif untuk memudahkan blog kita terpapar di enjin carian & mudah untuk dicari oleh pelayar internet.

Sebelum itu, anda perlulah mempunyai minat yang mendalam dalam berblogging. Tidak kisahla samada full time atau part time. Janji kita ada minat yang mendalam. Bak kata orang, jangan hangat-hangat tahi ayam je kan.. Memang tak dapat apa2.

Untuk permulaan untuk menjadi blogger, kita harus tahu cara bagaimana untuk menarik pengunjung ke blog kita. Kita harus menjadi salah seorang blogger yang mesra pengunjung. Jika pengunjung berasa selesa & suka dengan cara anda melayan mereka, pasti mereka akan datang kembali & akan me 'rekemen' kan kepada kawan2 mereka yang lain untuk mengunjungi blog anda. Seronokkn jika begitu..

Oleh itu kita perlu mendaftar blog anda ke enjin carian seperti google, yahoo serta bing atau di mana2 yang direktori search enjin.

Cara daftar blog di enjin carian :

1) Daftar google webmaster


2) Daftar yahoo webmaster


3) Daftar bing webmaster


4) Post URL di freewebsubmissions



Setakat ini sahaja yang anda perlu lakukan. Selamat Mencuba !!