Skip to main content

Cara Cepat Untuk Menjadi Jaguh Badminton

Mudahnya menjadi jaguh badminton!!

Badminton merupakan salah satu sukan yang begitu popular di Malaysia. Diantara atlet-atlet Malaysia yang sudah berpengalaman dalam sukan badminton termasuklah Dato Lee Chong Wei, Iskandar Zulkarnain, Koo Kien Kiat/Tan Boon Heong serta ramai lagi nama-nama besar seperti Datuk Misbun Sidek, Rashid Sidek dan lain-lain. Mereka inilah yang banyak memberi sumbangan kepada negara. Tidak menjadi jaguh pada asalnya tetapi setelah dibimbing dengan cara yang betul, kini mereka setaraf dengan pemain-pemain badminton handalan dunia sehingga kini. Untuk menjadi seorang jaguh serta untuk mencapai kemenangan dalam permainan badminton bukannya mudah, tentunya para pemain perlu menggunakan berbagai tips dan trik dalam permainan mereka.


Berikut adalah tips bermain badminton yang baik dan betul !


1) Lakukan pemanasan terlebih dahulu sebelum bermain, ini adalah bertujuan untuk mengurangkan risiko kecederaan ketika melakukan gerakan yang keras. 


2) Kuasai teknik memegang raket yang betul, ada dua teknik memegang raket yang baik iaitu Forehand dan Backhand. Kedua teknik ini memiliki perbezaan yang sangat jelas iaitu pada posisi pemegangan raket.


3) Perhatikan posisi kaki, kaki merupakan bahagian utama yang perlu diambil kira dalam permainan badminton, pada kakilah segala gerakan tertumpu. Semakin tangkas gerakan kaki, semakin baik pula pukulan tangan yang dihasilkan, jadi bagi para pemain badminton, kaki merupakn salah satu hal paling penting & jangan sekali-kali melakukan aktiviti yang dapat mencederakannya.

4) Sikap Badan. Posisi badan haruslah selesa dan seimbang agar tumpuan kaki lebih mudah dalam melakukan gerakan kombinasi antara tubuh, kaki, lengan dan konsentrasi sangatlah di perlukan pada permainan ini, jadi tugas pemain badminton adalah sentiasa menjaga kesihatan dan konsentrasi ketika bermain.

5) Pukulan. Ia merupakan teknik utama dalam permainan ini, jadi kekuatan lengan merupakan hal yang penting. Pukulan yang baik dari kekuatan lengan dan pergerakan lengan terhadap raket.
6) Kuasai berbagai teknik servis !

7) Servis backhand. Servis ini harus dalam posisi kaki kanan berada di depan kaki kiri, hujung kaki bahagian kanan harus mengarah ke sasaran, kedua kaki merupakan tumpuan utama tubuh untuk menghayun raket menuju ke sasaran yang di inginkan.

8) Servis forehand. Boleh menggunakan servis pendek ataupun tinggi. Cara servis pendek yang dilakukan dengan menghayunkan raket dengan posisi pendek dan tidak disertai gerakan pada pergelangan tangan manakala cara servis tinggi pula dengan memukul shuttle menggunakan kekuatan penuh, posisi kedua kaki mengangkang (kekuda) dan gerakan kaki di lakukan secara berskala dan berterusan.
 

9) Netting. Teknik ini merupakan teknik yang sedikit sulit di bandingkan teknik yang lain, kerana pada teknik ini shuttle akan dibiarkan mengenai jaring dan merupakan salah satu teknik menipu, berkemungkinan boleh lepas nett atau tidak. Mengikut pada pukulan.


10) Teknik smash. Dalam permainan badminton perlu mengikut teknik smash betul. Ia merupakan teknik untuk melatih fleksibeliti tubuh dan ketangkasan.


11) Dropshot. Gerakan menipu lawan untuk memenangi suatu pertandingan. Lakukan gerakan yang tidak terduga yang pastinya membuat lawan anda keliru dengan pukulan anda. 

Inilah info serba sedikit mengenai cara bermain badminton yang betul, semoga ianya bermanfaat & dapat dipraktikkan bersama untuk menjadi seorang pemain badminton yang berjaya !!